Choď na obsah Choď na menu

Škoda

Škoda Auto

V roku 1895 Václav Laurin a Václav Klement založili spoločnosť Slávia zaoberajúcu sa výrobou bicyklov. O 3 roky neskôr započali taktiež výrobu motoriek, tentokrát už pod značkou Laurin & Klement. V roku 1905 Laurin & Klement vyrobili prvý automobil s označením Voituretta typ A s dvojvalcovým motorom s objemom 1 105 cm³ a trojstupňovou prevodovkou. Vznikajú modely automobilov s písmenovým označením B,D,E,F. Už v roku 1906 použili v automobile štvorvalcový motor a vznikajú ďalšie modely automobilov s písmenovým označením, ako model K,M,O... O rok neskôr sa firma pretransformovala na akciovú spoločnosť a ukončili výrobu motocyklov. Počas prvej svetovej vojny firma mení svoj výrobný program, orientuje sa na výrobu armádnych vozidiel, munície a leteckých motorov. Po vojne firma mení značenie modelov na číselné a vznikajú tak modely 100, 105, 110, 120, 150, 200. Rok po skončení prvej svetovej vojny zároveň vzniká v Plzni automobilové oddelenie koncernu Škoda a o 2 roky neskôr začínajú vyrábať prvé automobily pod označením Škoda.

Novodobá história

V spolupráci s Volkswagenom prebehli úpravy modelu Favorit, ktorý je 5. septembra 1994 uvedený na trh pod názvom Škoda Felicia. V roku 1996 automobilka uvádza na trh model Škoda Octavia, založený na podvozkovej platforme ako Audi A3, VW Golf. Model Felicia je v roku 1998 faceliftovaný a jeho výroba definitívne končí v roku 2001, kedy je už nahradený modelom Škoda Fabia, ktorý je v produkcii od roku 1999. Model Octavia podstupuje facelift v roku 2000 a v roku 2004 prichádza jeho druhá generácia, pričom starý model ostáva vo výrobe pod názvom Octavia Tour. V roku 2006 je na trh uvedený model Roomster, o rok neskôr prichádza druhá generácia modelu Fabia a rok na to aj druhá generácia modelu Škoda Superb. Koncom roka sa faceliftu podrobuje model Octavia II. 3. marca 2009 automobilka na autosalóne v Ženeve predstavuje svoj piaty modelový rad Yeti a vstupuje ním do kategórie SUV.

Výroba

K 30. januáru 2012 vyrobila spoločnosť 14 miliónov automobilov. Celková výroba piatich miliónov automobilov Škoda trvala od roku 1905 až do spojenia s koncernom Volkswagen v roku 1991, desaťmiliónte vozidlo zišlo z pásov továrne v júli 2006. Produkcia vozidiel stúpa a v roku 2011 dosiahol predaj 879 200 kusov. Plánom výrobcu je vyrábať v roku 2018 až 1,5 milióna vozidiel ročne.

 

Rubriky

Od roku 1980 po koniec výroby

Príspevkov: 1

Súčasné

Príspevkov: 1